Mire kínálunk megoldást?

Az Európai parlament és a Tanács (EU) 2019/1937 számú Visszaélés-bejelentési irányelve és számos egyéb jogszabály alapján a szervezeteknek visszaélés-bejelentési rendszert kell üzemeltetniük az alábbiak szerint.

Fogadjon minden bejelentést egy helyen

.

Köztulajdonú gazdasági társaságok

339/2019. Korm. rendelet

Pénzügyi szolgáltatók, pénztárak

26/2020. MNB rendelet

Visszaélés-bejelentési irányelv

Etikai bejelentések

Panasz törvény

2013. évi CLXV. törvény

Köztulajdonú gazdasági társaságok

339/2019. Korm. rendelet

Pénzügyi szolgáltatók, pénztárak

26/2020. MNB rendele

Panasz törvény

2013. évi CLXV.

Visszaélés-bejelentési irányelv

Etikai bejelentések

Visszaélés-bejelentési irányelv

Miért hasznos egy szervezetnek, ha visszaélés-bejelentő szoftvert használ?

A szervezeten belüli visszaélések következtében biztosan sérül a működés hatékonysága, valamint az ezt észlelő munkavállalók munkahelyi morálja is, mely pénzben is kifejezhető hátrányt fog okozni a szervezetnek. Egyértelmű érdeke tehát a vezetőknek, hogy mielőbb kiderüljön, ha bárki visszaélésekkel hátráltatja a szervezet megfelelő működését, hogy minél előbb tehessenek ellene, csökkentve a nem optimális működésből eredő károkat.

A szervezetek mellett a tagállamoknak is kell központi visszaélés-bejelentési rendszert működtetniük, melyen közvetlenül fogadják azokat a bejelentéseket, amelyeket a címzett szervezetek nem fogadnak, mert nincs kialakított visszaélés-bejelentési rendszerük. A kötelezett szervezeteknek tehát alapvető érdekük, hogy a visszaélések a saját csatornán kerüljenek bejelentésre és saját hatáskörben kerüljenek először kivizsgálásra.

A Whisly amellett, hogy egy modern, digitális megoldást kínál a bejelentések fogadására, minden elemében úgy lett kitalálva, hogy a fejlett funkcióinak köszönhetően a vizsgálatot végző személy munkáját is könnyítse. Az előre elkészített bejelentő kérdéssor, a minta feladatlista és az automatizált iratminta csak néhány azon funkciók közül, melyek célja, hogy segítsék a mindennapi munkavégzést.

A munkaerőpiacon ma öldöklő verseny folyik a legjobb szakemberekért, akik közül sokaknak fontos, hogy olyan szervezetnek dolgozzanak, mely jogszerűen, átlátható módon és csalásoktól mentesen működik, így ez az „employer branding” fontos részét képezheti. A tiszta és átlátható működés melletti elköteleződés egyértelmű jele a visszaélés-bejelentési rendszer üzemeltetése.

Visszaélés-bejelentési irányelv

Miért hasznos a szabályozás?

A szervezeten belüli visszaélések következtében biztosan sérül a működés hatékonysága, valamint az ezt észlelő munkavállalók munkahelyi morálja is, mely pénzben is kifejezhető hátrányt fog okozni a szervezetnek. Egyértelmű érdeke tehát a vezetőknek, hogy mielőbb kiderüljön, ha bárki visszaélésekkel hátráltatja a szervezet megfelelő működését, hogy minél előbb tehessenek ellene, csökkentve a nem optimális működésből eredő károkat.

Mi a szabályozás célja?

Ha visszaélést észlel valaki a munkahelyén, korunk kommunikációs csatornáinak sokszínűsége ellenére is nehéz helyzetbe kerülhet, ha ezt jelentené. Jogosan merül fel bárkiben a félelem, hogy esetleg retorzió éri, ha kiderül, hogy ő tette a bejelentést, vagy az is előfordulhat, hogy nem tudja, kihez fordulhat. A szabályozásnak az a célja, hogy átláthatóbbá váljon a szervezetek működése azáltal, hogy a munkavállalóknak és üzleti partnereknek lehetőséget biztosít az észlelt visszaélések bejelentésére. Ezt azzal éri el, hogy a visszaélést bejelentő személy és segítői számára biztosítja azt, hogy emiatt ne érhesse hátrány vagy megtorlás őket.

Mi a szabályozás célja?

Ha visszaélést észlel valaki a munkahelyén, korunk kommunikációs csatornáinak sokszínűsége ellenére is nehéz helyzetbe kerülhet, ha ezt jelentené. Jogosan merül fel bárkiben a félelem, hogy esetleg retorzió éri, ha kiderül, hogy ő tette a jelentést, vagy az is előfordulhat, hogy nem tudja, kihez fordulhat. A szabályozásnak az a célja, hogy átláthatóbbá váljon a szervezetek működése azáltal, hogy a munkavállalóknak lehetőséget biztosít az észlelt visszaélések bejelentésére. Ezt azzal éri el, hogy a visszaélést bejelentő személy és segítői számára biztosítja azt, hogy emiatt ne érhesse hátrány vagy megtorlás őket.

Kik, mikortól érintettek?

Visszaélés-bejelentés

2022-től érintettek

  • legalább 10.000 lakosú önkormányzatok
  • legalább 50 fős önkormányzati költségvetési szervek
  • legalább 50 fős önkormányzati gazdasági társaságok
  • legalább 50 fős központi költségvetési szervek
  • legalább 50 fős központi és helyi államigazgatási szervek
  • legalább 50 fős állami gazdasági társaságok
  • legalább 250 fős piaci gazdasági társaságok

Kik, mikortól érintettek?

Visszaélés-bejelentés

2022-től érintettek

  • 10.000 lakos feletti önkormányzatok
  • 50 munkavállaló feletti önkormányzati költségvetési szervek
  • 50 munkavállaló feletti önkormányzati gazdasági társaságok
  • 50 munkavállaló feletti központi költségvetési szervek
  • 50 munkavállaló feletti központi és helyi államigazgatási szervek
  • 50 munkavállaló feletti állami gazdasági társaságok
  • 250 munkavállaló feletti piaci gazdasági társaságok

2023. december 17-től érintettek

  • legalább 10.000 lakosú önkormányzatok
  • legalább 50 fős önkormányzati költségvetési szervek
  • legalább 50 fős önkormányzati gazdasági társaságok
  • legalább 50 fős központi költségvetési szervek
  • legalább 50 fős központi és helyi államigazgatási szervek
  • legalább 50 fős állami gazdasági társaságok
  • legalább 50 fős magánkézben lévő gazdasági társaságok

2023. december 17-től érintettek

  • 10.000 lakos feletti önkormányzatok
  • 50 munkavállaló feletti önkormányzati költségvetési szervek
  • 50 munkavállaló feletti önkormányzati gazdasági társaságok
  • 50 munkavállaló feletti központi költségvetési szervek
  • 50 munkavállaló feletti központi és helyi államigazgatási szervek
  • 50 munkavállaló feletti állami gazdasági társaságok
  • 50 munkavállaló feletti piaci gazdasági társaságok

Készüljön fel időben és csatlakozzon a megbízható szervezetek köréhez!

Ismerje meg a Whisly-t!

Készüljön fel időben és csatlakozzon a megbízható szervezetek köréhez!

Ismerje meg a Whisly-t!

Ki jelentheti a visszaélést?

Ki jelentheti a visszaélést?

Az érintett szervezet

  • foglalkoztatottjai, a foglalkoztatási jogviszony minőségétől függetlenül (munkavállaló, köztisztviselő, közalkalmazott, kormányzati tisztviselő, rendvédelmi dolgozó stb.),
  • volt foglalkoztatottjai,
  • alvállalkozói és beszállítói, továbbá a felügyeletük és irányításuk alatt dolgozó személyek,
  • tulajdonosai, valamint az ügyviteli, ügyvezető, illetve felügyelő testületéhez tartozó személyek,
  • önkéntesei és a fizetett, illetve nem fizetett gyakornokok.
Ki jelentheti a visszaélést?

Ki jelentheti a visszaélést?

Az érintett szervezet

  • foglalkoztatottjai, a foglalkoztatási jogviszony minőségétől függetlenül (munkavállaló, köztisztviselő, közalkalmazott, kormányzati tisztviselő, rendvédelmi dolgozó stb.),
  • volt foglalkoztatottjai,
  • alvállalkozói és beszállítói, továbbá a felügyeletük és irányításuk alatt dolgozó személyek,
  • tulajdonosai, valamint az ügyviteli, ügyvezető, illetve felügyelő testületéhez tartozó személyek,
  • önkéntesei és a fizetett, illetve nem fizetett gyakornokok.

Milyen területeken lehet a visszaélést bejelenteni?​

Az uniós jog megsértése esetén többek között az alábbi területeken:

  • közbeszerzés, közegészségügy, fogyasztóvédelem;
  • személyes adatok kezelése és védelme;
  • pénzügyi szolgáltatások, termékek és piacok, valamint a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozás megelőzése;
  • termékbiztonság és termékmegfelelőség;
  • közlekedésbiztonság, környezetvédelem;
  • sugárvédelem és nukleáris biztonság;
  • élelmiszer- és takarmánybiztonság, valamint állategészségügy és állatjólét;
  • a magánélet, a hálózati és információs rendszerek biztonsága;
  • az Unió pénzügyi érdekeit érintő jogsértések;
  • a versenyre, az állami támogatásokra és a társasági adóra vonatkozó uniós szabályok megsértése)

Milyen területeken lehet a visszaélést bejelenteni?​

Az uniós jog megsértése esetén többek között az alábbi területeken:

  • közbeszerzés, közegészségügy, fogyasztóvédelem;
  • személyes adatok kezelése és védelme;
  • pénzügyi szolgáltatások, termékek és piacok, valamint a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozás megelőzése;
  • termékbiztonság és termékmegfelelőség;
  • közlekedésbiztonság, környezetvédelem;
  • sugárvédelem és nukleáris biztonság;
  • élelmiszer- és takarmánybiztonság, valamint állategészségügy és állatjólét;
  • a magánélet, a hálózati és információs rendszerek biztonsága;
  • az Unió pénzügyi érdekeit érintő jogsértések;
  • a versenyre, az állami támogatásokra és a társasági adóra vonatkozó uniós szabályok megsértése)
visszaélés bejelentés

Mi a teendő a visszaélés bejelentését követően?

Visszaigazolni a bejelentés fogadását a bejelentőnek, majd lefolytatni a vizsgálatot. A visszaigazolásnak 7 napon belül meg kell történnie, a vizsgálatot pedig 3 hónapon belül le kell folytatni, majd ezt követően vezetni szükséges a nyilvántartást.

A Whisly segítséget nyújt, hogy a bejelentés során minden olyan adat felvételre kerüljön, mely a vizsgálat szempontjából lényeges lehet, tehát segít például eldönteni, hogy a bejelentést egy arra jogosult személy tette-e. Ezt követően is támogatja a vizsgálat ésszerű lefolytatását azzal, hogy automatizált iratmintákkal, könnyen kezelhető felülettel és egyéb funkciókkal segíti az ügyintéző munkáját. A vizsgálat lefolytatása és a nyomonkövethetőség pedig a fejlett feladatkezelőnek köszönhetően sehol máshol nem olyan egyszerű, mint a Whislyben.

visszaélés bejelentés

Mi a teendő a visszaélés bejelentését követően?

Visszaigazolni a bejelentés fogadását a bejelentőnek, majd lefolytatni a vizsgálatot. A visszaigazolásnak 7 napon belül meg kell történnie, a vizsgálatot pedig 3 hónapon belül le kell folytatni, majd ezt követően vezetni szükséges a nyilvántartást.

A Whisly segítséget nyújt, hogy a bejelentés során minden olyan adat felvételre kerüljön, mely a vizsgálat szempontjából lényeges lehet, tehát segít például eldönteni, hogy a bejelentést egy arra jogosult személy tette-e. Ezt követően is támogatja a vizsgálat ésszerű lefolytatását azzal, hogy automatizált iratmintákkal, könnyen kezelhető felülettel és egyéb funkciókkal segíti az ügyintéző munkáját. A vizsgálat lefolytatása és a nyomonkövethetőség pedig a fejlett feladatkezelőnek köszönhetően sehol máshol nem olyan egyszerű, mint a Whislyben.

Minta workflow

Egyedi bejelentő link

Teljesen testreszabható és Brandingelhető felületek

fejlett feladatkezelő, Szofisztikált bejelető felület

Iratminták , iratminta kitöltő logika

GDPR Compliant

Legfrissebb bejegyzéseink

Legfrissebb bejegyzéseink

Foglaljon időpontot, hogy tapasztalt kollégánk bemutassa Önnek a visszaélés-bejelentő szoftvert és megismertesse Önt a bejelentések kivizsgálásának folyamatával.​

Foglaljon időpontot, hogy tapasztalt kollégánk bemutassa Önnek a Whisly-t.

Próbálja ki ingyenesen a Whisly felületét. 

Kollégánk rövidesen felveszi Önnel a kapcsolatot és mindenben segítségére lesz.